A jó szöveg aranyat ér. A jó cím még többet. De miből lesz a jó cím, a jó első bekezdés, az érzéki leírás?
Nos jó hírem van, nem abból, hogy rengeteget ülsz a papír vagy a billentyűzet felett! A jó szövegírás nem az időn múlik, még ha idő bizony időnként kell hozzá.
Olvass tovább, és adok szám szerint hat ötletet arra, hogy kibírhatatlanul, megunhatatlanul, idézhetően jó szövegeid legyenek, olyanok, hogy te is csak csodálkozol később. „Honnan jött ez?”
(megsúgom, tőled is, meg általad is, némiképpen összegyűjtött tudásanyagból, és a nagy tekenőből, ahol a sikeres szlogenek várnak felfedezőjükre).
A sikeres szövegírás titkai
A siker ezer összetevőn múlik, de alapvetően könnyedén leírható. Van a z érdeklődő, vagy te, és közötte a terméked, szolgáltatásod, és a szöveg. Ez a kommunikáció alapja, már az általános iskolában is nyelvtan órán emlegették. Nem rosszul, nem azért mondom, de nagyon sok mindent kihagytak belőle.
Kihagyták például azt, hogy a vevő és a fogadó között kétszeres süketszoba van. Vagy ha úgy tetszik, levegőkamra, átláthatatlan fal, vagy éppen kódoló és dekódoló gép. Ezeket pont a különféle neveltetés, a média, az elvárások gerjesztenek. Az enyém is ott van, mint ADÓ, és a FOGADÓ-é is. Amit én belül szeretnék, azt szinte titkosítja ez a kamra, felülírja, ő pedig a felülírtat valahogy visszaalakítja. Ha nem egyforma a kettő, akkor az oda és visszaalakítás után nem fogunk egyformát kapni. Vagyis amit én mondtam, a másiknak máshogy fog hatni, mint nekem.
Szeretnél nagyon jó szövegeket írni? Olyan szöveget, ami inspirációt ad, amit jó olvasni, amit könnyű megjegyezni, amit szívesen olvasnak újra és újra? Olyan szövegeket írni egymás után sokat, amit megosztanak, és áldják utána a kezedet, az elmédet, a szívedet, mert rádöbbentette őket valami fontosra? Vagy éppen sok jó információt pakoltál egybe abban a nagyszerű és mindig kéznél levő cikkedben, ami könnyen felfogható, és utánozható?
Szeretnél jó szövegíró lenni?
Ha én tisztán beszélek, pontosan tisztában vagyok magammal, akkor is ott van még a fogadóé…. Hogyan tudok a szívéhez szólni, mikor az elmémből beszélek, és az ő elméjéhez? Elsőre megoldhatatlannak tűnik. Nézzünk azonban pár jó példát.
- ha hasonlóak vagyunk, vagyis hasonló közegben nevelkedtünk, vagy hasonló irodalmat, könyveket, cikkeket olvasunk, akkor a két fordítóprogram, azaz kódoló és dekódoló gép is hasonló lesz. Ővelük, a rokon lelkekkel félszavakból is megértjük egymást. – Rokon lelkek megtalálása mély, érzelmeket is érzékeltető írásokkal.
- Mi lenne, ha nem is törődnék vele, hogy kódoljam, és hogy ő dekódolja? Én írok valamit, és a másik majd érti, ahogy akarja. Remélhetőleg jól. Pontosabban, ha jól érti, akkor hasonló hozzám. Csak írok, tisztán, szívemből. Több oldalról kifejtve.
- Megkeresem, hogy kikkel akarok beszélgetni, és megtanulom a nyelvüket, vagyis a dekódoló-gépük használatát. Megnézem kipróbálásos alapon – hirdetés, beszélgetés, próbák – hogy miből mit értenek meg? Így például a passionate, vagyis szenvedélyes szó jól hangzik angol nyelvterületen, de magyarul a szenvedély a függőséggel rokon, hiszen szenvedélyes dohányost szoktunk mondani, és általában negatív szenvedélyekről beszélünk, mint szenvedélybeteg. Így aztán a magyar nyelvben ez a fantasztikus értelmezés nem használható ugyanúgy.
- Nem keresek semmit. Játszok a szavakkal, legalább egy oldalon keresztül. Jó a billentyűzet is, ha gyorsan gépelek, de még jobb firkálni egy teljes A4-es lapra, sűrűn…. A végén átolvasni, és aláhúzni vagy színessel kihúzni, hová jutottunk. Szinte írásmeditáció, és csodás eredményei vannak!
- Erdőbe, vagy más szép helyre menni, és előtte eldönteni, hogy valamilyek fűben-fában-virágban-madárban meg fogom látni, és bele fogom hallani. Működik, nemcsak címmel kapcsolatban, hanem problémával is.
- Alszom rá egyet! Ehhez szükséges, hogy már este körbejárjam a problémát, ne akarjam megoldani, hanem kérjek valami kisebb csodát, álmomban. Ekkor mindenképpen kell hogy legyen íróeszköz vagy diktafon az ágy mellett, mert különben elillan az a jó kis szó, vagy szókapcsolat.
Persze a jó szöveg megírása után még mindig kell kicsit dolgozni a sorrenden, a szükséges marketing dolgok belehelyezésén, és a SEO-n. De azért a lényeg, vagyis a szükséges de nem elégséges alapfeltétel mindenképpen ez a belűről érkező, egyéniségeden átszűrődő érték.
Nos, ismerős valamelyik szövegírás ihlet hozó praktika? Ha igen, az már fél siker. Akár így van, akár máshogy, érdemes minél többet kipróbálni ezekből. Néha ez jó, néha más. Egyik embernek ez, másiknak az. A kérdés, mi illik hozzád?
Nos, a fenti listából melyik szövegírási technika illik szerinted hozzád?
(és miért? Várom a válaszodat!)