A marketing önálló szakmaként is felfogható, még hogyha az egyéni vállalkozónak nincs is erre külön szakembere, vagy marketing szakember gárdája. Itt jön rögtön az első kérdés is: mennyi időbe kerül a marketing rendszert működtetni?
Logisztikusként és adathalmazokkal dolgozóként ezt cáfolni még véletlenül sem fogom. Minden, amire figyelünk, minden, amit fontosnak tartunk és teszünk, az időt igényel, a marketing is. Viszont a jó hírem az, hogy egy idő után a marketingre fordított idő nemcsak hogy megtérül máshol, hanem ha ügyes vagy, beépítheted más feladatok közé. Úgy fog illeni például a FaceBook marketing a napodba, mint a terítő az asztalra – hiszen lehet terítő nélkül is enni az asztalon, de alapvetően legtöbben megadjuk a módját, és az evés előtt tíz extra másodpercben csak felrakjuk azt a terítőt az ebédlőasztalra, nem?
A marketingből csak akkor lett önálló tudomány, amikor elkezdték nagyban elemezni az embertömegek viselkedését. Persze addig is volt hirdetés, csomagolás, voltak vevővel való beszélgetések – gondolj csak a piacozók marketingjére. Jószerével semmi. Beszélget a vevővel, figyeli a többieket, gusztusosan tálalja a zöldséget, és ha már valaki felvesz rendelést a következő piacnapra, na az már a marketingjük teteje. Mi itt azért ennél jóval többet fogunk tenni – ha jössz velünk – de nem kell a hablaty arról, hogy ez milyen nagy tudomány.
Persze pár dolog kell hozzá.
- tudd, hogy kinek akarsz eladni – ez a vevőd
- tudd, hogy mit akarsz eladni – ismerd a termékedet
- beszélj a termékedről úgy, ahogy azt a vevő szeretné hallani (természetesen szólj igazat!)
Ez utóbbi a marketing terv.
A beszédhez, legyen az kép vagy videó vagy szöveg, vagy bármi más megjelenés, mindenképpen idő kell. A marketing az a vevőkommunikáció, ami legjobban megéri az időt, vagyis az időd árát.
Na ennyi szövegelés után jöjjenek a kérdések:
- Teszel időt a marketingedre, vagyis a vevőkommunikációra?
- Tudod, mit szeretne a vevőd?
- Bele tudod illeszteni a napi tevékenységedbe ezt a tevékenységet?
- +1 joker kérdés: Tudod ezt élvezetesen és időhatékonyan és egyedien tenni?
Ez utóbbi nemcsak azt jelenti, hogy te mint egyéniség vállalkozó boldog vagy-e, míg dolgozol. Remélem, hogy boldog vagy, vagy legalábbis arrafelé haladsz. Azt is jelenti, hogy ki kell tűnjél a sok ember közül. Ne aggódj, ha egyéniség vagy, akkor ki fogsz tűnni.
Ha esetleg véletlenül azt gondolnád magadról, hogy te nem vagy egyéniség, akkor keress meg, és egy beszélgetés keretében kibányásszuk az életedből azokat a momentumokat, amikre rá fogsz csodálkozni: nahát, nem is gondoltam, hogy más számára milyen sok érdekes területe van az életemnek!”
Na erről beszélek, Királylány!
A marketing nem mumus, hanem egy csodálatos, kreatív megnyilvánulási terület, amit ha jól használsz, akkor nemcsak eredményesebb leszel a hivatásodban, hanem még élvezni is fogod!
És akkor vissza az eredeti kérdéskörre: hogyan lesz időd a marketingedre?
- feltérképezed, mit is teszel
- megnézed, mi használható a tevékenységeidből marketing alapanyagként is
- beilleszted a marketinget
- kisepred a felesleges tevékenységeket (ez opcionális, de ajánlott)