Önérzet kontra biznisz

Rossz kedve volt. Nagyon rossz. A téma, amit előadott régen nekem is fejfájást okozhatott volna. Bárkinek rossz kedve lenne attól, ha két rosszat lát maga előtt saját maga és a bisznisz számára – lássuk be, ez  beszállító partnerként szinte mindennapos történet.

“Most az önérzetem kerekedjen felül, és elvesztem a nagy megrendelőt, vagy vesztek az ügyön sok pénzt is, időt is, és ráadásul szakmai véleményemmel is ellentétes, és nem bírok tükörbe nézni?”

 

Valódi esetet mutatok be, amikor a két rossz közötti választásból indult ki a mentoráltam, és nézd meg, hová jutottunk belőle!

Két rossz közötti választás - e helyett igazi megoldást

Két rossz közötti választás – e helyett igazi megoldást

A cikk végén van egy újabb definíció a marketing szóra, ha csak az érdekel, lapozz az aljára.

A biszniszben nem lehetünk önérzetesek?

B to B, azaz bizniszekkel kapcsolatban lévő bizniszről van szó, a megrendelőinek ő a beszállítója. Számos, de véges számú partnerrel áll kapcsolatban, nem lehet statisztikákat lobogtatni, és könnyedén kiejteni egy nagy megrendelőt. Pedig pont ez volt az egyik lehetősége, a másik pedig a pénzveszteség, és ráadásul szakmai önérzet is sérült volna.

Kiindulási pont: egy szakmai szemmel is vitatható, garanciális szerződés alapján egyértelműen nem garanciális kérését a vevőnek a megrendelő teljesíteni kívánja, és vajon mennyi részt fog áthárítani belőle a beszállítóra?

– “Nagy gondom van. Azon gondolkodom, hogy az önérzetemre hagyatkozzak, vagy a biznisz érdekeim tartsam szem előtt.”

(na ugye, már a gondot képezi tovább magyar nyelvünk képző szabályai szerint, gondolkodik a gondon)

-“Ha kiállok magamért, akkor elvesztem az üzletet. Ha meg akarom tartani az üzletet, akkor elveimmel és értékeimmel ellentéteset kell tennem, ráadásul pénzt veszítek, nem is keveset.”

Közbeszólás részemről: – “IS-IS nem lehetne? Megtartani a vevőt is, és a pénzt is….”

Nem csodálom, hogy furcsán nézett rám, bár a telefon másik oldalán volt, így csak éreztem, és nem láttam. De folytattam.

Megoldás keresés - mentorálással

Megoldás keresés

Hiszen az Egyéniségen alapuló életben és bizniszben pont az a lényeg, hogy a személyes értékeinket megjelentetjük magunkon kívül, a tetteinkben és a vállalkozásunkban, a marketing kommunikációban is.

A válasza akkor még nemleges volt, de kevesebb mint egy óra beszélgetés után már máshogy látta.

Megoldás felé….

Ez persze még kevés lett volna a sikerhez, de mindenképpen ez az első lépés. Meglátta a lehetőséget egy új útra lépéshez.

Feltérképeztük a lehető legrosszabb eshetőséget, és megálljt parancsoltunk neki a jogi kötelezettségek és szerződéspontokra való hivatkozással. Láttuk, hogy itt a jó kapcsolatot kell megmenteni, vagy el sem szabad rontani a merev álláspontokkal, és a törésig vitt szakmai szempontokkal való kardozással.

Ez után vizionáltuk az új utat, vagyis hogy kitart az értékei mellett, és megvalósul a konszenzus.

A vizionáláshoz felhasználtuk az ügy lehető legjobb kimenetelének fizikális megfogalmazását, az elérendő pénzösszeget, a szakmai szempontok felvázolását és az elérendő ideális szakmai vita eredményét, és egy optimális pénzügyi felajánlást vagy kérést, hogy mégse veszítsen a dolgon.

Utána pedig gyakoroltuk.

Ez után még azt is megbeszéltük, hogy mikor fogja hívni a szakmai vezetőt és üzleti menedzsert… Egyértelműen akkor, amikor a partner elérhető, még jó kedve van, és persze amikor a beszállító előtte jókedvre hangolta magát.

Következő nap elmesélte, mi és hogyan történt. Nem is csak mesélte! Hatalmas és kitörő örömmel jelentette, hogy IGEN, a beszélgetés úgy zajlott, ahogy az ő általa adott keretek alapján előre együtt elképzeltük, és ráadásul a legjobb verzió következett be!

Mivel nyitottan, azaz előzetes negatív elvárás nélkül állt hozzá a beszélgetéshez, szakmailag rögtön elismerte a másik fél is, hogy igaza van, és hogy ő is így gondolja. Az sem volt kérdés, hogy a partner vevőjének a partner szeretne többet nyújtani, vagyis újracsináltatni az egyébként is tökéletes munkát, de ennek költségét nem akarja továbbhárítani a beszállítóra… Persze jól esne neki ha nem így lenne…

(Én, mint szakember, a saját megérzésem alapján úgy gondolom, hogy azért elsőre, amikor tapogatózóan jelentette ezt az ügyet, ráadásul az alkalmazotton keresztül telefonon, azért megpróbálta rájuk tolni a pénzügyi felelősséget… hiszen senki sem ellensége a saját pénzének. Ha sikerült volna, akkor innentől az lenne az alapfelállás, hogy minden átnyomható a beszállítóra – hazánkban rengeteg ilyen példát tudunk hozni.)

ÖRÖM A köbön!

Menjünk a megoldás felé!

Menjünk a megoldás felé!

Na, milyen ez a megoldás? Önérzet rendben, meglévő fontos és sok megrendelést hozó kapcsolat nem sérült. SŐT!

Ahogy elmesélte még volt lehetősége mélyíteni is a kapcsolatot, vagyis felajánlott egy kedvezményt a partnernek, hogy annak kevesebb ráfizetése legyen, ha már úgy döntött, hogy a vevőjének ingyen megadja az újrázás lehetőségét.

Öröm, mosoly, és egy visszajelzés a mentorált részéről: “tavaly még mennyit paráztam volna egy ilyen ügyön, és ráadásul nagy valószínűséggel buktam volna rajta….”

Marketing definíció – egyéniség marketing szemszögéből

Minden marketing, vagy csak az árképzés és a csomagolás meg a reklám?

Manapság sok mindent sorolunk marketing kategóriába. Ha valakinek jó a híre, akkor mondhatjuk, hogy jó a marketingje.

Való igaz, hogy keskeny a határ, vagy inkább nagy a senki földje, ami lehet egyik vagy másik tudományág is.

Én itt az egyéniség marketing oldaláról nézve azt vallom, hogy minden, amit mi láttatni szeretnénk, és ami ebből a vevőink felé látszik, azt a marketing része. Marketingünk megjelenési formája minden kommunikáció, amit a vevőinkkel folytatunk, a honlap, a FaceBook és más média, és kiemelten a panasz vagy reklamáció kezelése.

Fontos, hogy az egyéniségünk felső rétege, az önérzet, az önbizalom ne sérüljön, hanem pont ellenkezőleg, ne csak azt tartsuk meg, hanem még elismeréssel, a másik fél, partner vagy vevő kiszolgálásával, sőt még a NEM mondásával is erősítsük meg az ideális vevőnkkel a jó partneri viszonyt. A jó marketing úgy adja meg a vevőnek, ami az övé, hogy közben az egyéniség virágzik, az önérzet erősödik..

Úgy, mint itt is történt!

 

 

 

About The Author

Kozma Emese Kinga

Író, online marketing szakember, életművész, költő, jó barát.... Ezeket szokták mondani rólam. De a legaranyosabb az volt, hogy királynői egyéniség - ebből lett az Egyéniség Marketing, ami viszont egészen biztosan a Marketing Királynője!